fredag 22 augusti 2008

på låss

nu är försvarets utredning kring den värnpliktige som omkom på en stridsbåt i Stockholms skärgård den 20 maj i år klar. Det var inte befälens fel. Det var båtchefens fel.
Plutonchefens order att båten skulle styras rätt in i kulregn var nämligen en fejkorder.
Se där lärde man sig ett nytt ord. Fejkorder - en spelad order som inte är tänkt att åtlydas.
Nu har ju inte jag gjort lumpen. Allt detta kanske är helt rimligt i ett surrealistiskt sammanhang, men jag tycker att det är misstänkt likt barns bortförklaringar. Min yngsta lillebror skyllde det mesta på "jon-axel". Min äldsta unga bror satte alltid upp en min av förvåning. Mina metoder vill jag inte avslöja, men det fina i kråksången är att man med åren gruppfostrades ur lögner och bortförklaringar. Och jag trodde att det bland annat det var vad lumpen syftade till - gruppfostran. Fast det kanske bara gäller de värnpliktiga?
Befälen i fråga sitter alltså som tjuriga 4-åringar med armarna i kors och putande underläppar:
- det där skulle ju båtsman förstått. Det va ju bara på låss! Båtsman är knäpp i huvudet.
Det hela skulle kunna vara rätt kul - men någon dog i hela den här låssasprocessen.

Den här sommaren har man lärt sig en hel del fina begrepp som kan användas...tjaaa...jämt.
"Beslutet är fattat" helt utifrån en "fejkorder".
Fantastiskt.

Inga kommentarer: