måndag 11 augusti 2008

min begränsade kärlek

jag äääälskar djur, är en frekvent men besynnerlig kommentar. Vem älskar djur i största allmänhet? Personligen tycker jag nästan alla katter är söta och en del hundar. Jag finner rätt stort intresse i att titta på vissa djur på naturfilm. Sen upphör mitt engagemang. De flesta djur är, i mitt tycke, fula, farliga och trista.
Samma tes infaller vad gäller natur. Som folk också envisas med att bara ääääälska. Jag menar solnedgångar och stilla hav ok, men hästparten natur är ju bara äcklig.

Ungefär samma skara människor gillar barn. Detta är, om möjligt, än mer obegripligt. Barn är rent outhärdliga. De är gapiga, krävande, själviska och maktfullkomliga. Jag förstår att de måste vara det för att överleva, men jag ser inte charmen. Ungar är i princip skittrista. De har sällan läst, sett eller gjort någonting kul. Det är klart att vissa ungar är toppen. Jag gillar min och olles guddotter som fan, men det är inte för att hon är ett barn. Jag är övertygad om att jag kommer gilla henne som vuxen också.
Men de flesta barn växer ju inte upp och blir kul. Jag menar; ställ dig i folktät miljö - krogen, köpcentran, biografer - och spana in folk! Jag lovar att nästan ingen förälder hade tänkt sig det resultatet. De flesta barn blir jävligt ointressanta vuxna. Det föds bara en gudrun schyman och en johnny depp då och då. Jag är inte så säker på att alla föräldrar med glädje skulle umgås med sina vuxna barn om de inte visste att det var den egna avkomman.

Vilket för mig till att det är förbannat konstigt att människor så gärna vill "nätverka", umgås, träffa nya människor och "jobba med människor". Jag kan, uppriktigt, inte förstå det. Folk är jävla besvärliga och i vägen. Jag är absolut humanist så länge jag inte direkt behöver han med folk att göra. De är alltid mer sympatiska på papperet. Arbete fortlöper alltid smidigare med maskiner vars driftsstopp alltid har icke-komplexa orsaker. De kräver inget. De har inte fördomar. De döper inte sina barn till vincent.

Hey, jag vet att mina åsikter inte på något sätt är normativa. Men det är fan något lurt med människors reservationslösa förtjusning.
Själv älskar jag viss glass, rätt mycket sprit, ett femtital personer och en hel del mat.

Inga kommentarer: