söndag 18 januari 2009

Knutsson, Marklund och näthat

Ulrika Knutsson fick precis uttala sig i Gömda-debacklet (går förmodligen att hitta på 4ans hemsida så småningom). Så fruktansvärt skönt att lyssna på en kunnig, påläst och nyanserad människas åsikter i detta ämne.
Det är fint med bloggar och bloggares förmåga att lyfta fram ämnen som media ignorerar, men i kölvattnet kommer ofta okunskap och brist på perspektiv. Och hatet. Något som skrämmer mig mer än annat i dag är faktiskt näthatet. Det är för mig helt obegripligt hur man kan ge sig hän i fanatiskt hat under skydd av anonymitet. Det är en uppvisning i feghet och brist på stolthet. Och det bekymrar mig lika mycket som gatuvåld och miljöförstöring.
Jag får för mig att det säger en del om grunden för världens tillstånd.

Inga kommentarer: