fredag 2 januari 2009

nära döden

jag har genomlidit årets första dag sjuk i soffan. Jag är verkligen aldrig sjuk. För exakt ett år sedan var jag förkyld i fyra dagar dessförinnan var det fem år sen jag var sjuk.
I dag är jag alltså riktigt jävla sänkt. Jag hade glömt hur det kändes att ha sån där äcklig febervärk i hela kroppen. Men så fort den dök upp var känslan lika bekant som om det vore igår och inte sex år sedan sist. Jag sysslar med kronisk sömn endast avbruten av nästäpperelaterad panikångest och snäll man kommer med mat och godis.
Dock tror jag att det är bra när året startar på ovanligt vis. Jag har, trots mitt utmattade tillstånd, försökt att göra bara konstiga saker hela dagen för att få året att bli så annorlunda som möjligt. Jag åt pepparkakor till frukost. Jag lät frivilligt bli att titta på borta med vinden. Och jag har legat i soffan hela dan.
Jag brukar oftast vara ute och vandra långt på nyårsdagen eftersom jag nästan alltid låter bli att dricka årets sista dag. Jag gillar känslan av att vakna tidigt och känna mig ensam och stark i världen den 1 januari.
Förra året hade jag dock ett vitt år så då passade jag på att ta ett brejk och bli aprak på nyårsafton. Gud, vad jag är jobbig. Jag märker alltid det med tydlighet när jag summerar mig och mina handlingar.
Gott nytt år, alla. Oxens år blir nog fint.

Inga kommentarer: