lördag 12 september 2009

Jannike Björling - kändisjournalistikens år 0

Bred familjeunderhållning i tv 4 är synonymt med kaskadspyor för mig. Jag blir i sanning fysiskt sjuk av det. När det visade sig att Jannike Björling skulle vara med i "Kändisdjungeln" på fredagar beslutade jag mig för att göra ett undantag och käka åksjukepiller.
Jannike är nämligen en av de mest fascinerande svenska kändisar jag vet.
Av två skäl.
  • Det ena är att hon ingick i min bekantskapskrets under ett par år. Hon var en högst ordinär person varken mer eller mindre. Ganska rar. Ganska kvaddad, men en helt vanlig tjej - snygg utöver det vanliga.
  • Det andra är att jag läste medie-och kommunikationsvetenskap på Uppsala Universitet och Poppius Journalistutbildning ungefär samtidigt. All teori kring populärkultur som bankades i oss gick att applicera på frk Björling. Alla etiska råd kring hur man som journalist skulle behandla människor, kändisar eller ungdomar var satta på undantag.
Jag har alltid valt att tänka på Jannike Björling som kändisjournalistikens år Noll i Sverige. Hon var först med att vara känd för egentligen ingenting, hon var först med att vara avskydd för ingenting och alla regler bröts. Redan som tonåring tilläts hon haspla ur sig den ena efter den andra dumheten i våra, på den tiden väldigt genomslagskraftiga, medier. Inte så unikt i dag - och Jannike var startskottet. Jag utgår från att hatet genererades av att hon helt sonika "mördade tomten". Hon blev snabbt beviset för att folkets hjälte Björn Borg var en knarkare med förkärlek för snygga unga förortsbönor med tveksam bakgrund. Och hon verkade inte ens klädsamt tacksam.

Jag vet inte om jag ska vara ledsen över eller tacksam för att jag faktiskt fått en möjlighet att se den här typen av hat på nära håll. Det är i alla fall en erfarenhet.
Jag lämnar er med en anekdot: Jag, min kille, Jannike och hennes kille befinner oss på vårt hotell på Kreta i mitten av 90-talet. Vi är upptramsade, dricker drinkar, spelar yatsy och beter oss som väl helt enkelt som 20-plussare på charter. En vanlig familj från en svensk småstad sitter bredvid och kvinnan i familjen är i själen upprörd över att "fnasket spenderar Björn Borgs pengar på sprit". Sen går hon och hämtar kameran för att "fotografera lite för att kunna sälja bilderna och få ihop till semestern". När Jannike får höra detta hugger hon min kamera och fotograferar högljutt "äckliga svenska turister" och undrar om det kan generera några stålar.
Bilden har jag kvar. Och den säger mer en tusen ord. Bilden av svenskt hat.


Jag är helt säker på att kvinnan med de vitnande knogarna var en av alla de som ringde "Kändisdjungeln" i går och önskade att Jannike skulle begravas levande med äckliga djur. Man ska nämligen aldrig underskatta pöbelns rätt till livslångt hat.

10 kommentarer:

Johan sa...

...jag har också funderat mycket på detdär med Björns ex. Ett tag vill jag minnas att hon i sverige nästan var mer känd än Björn självt Såtillvida med alla fördelar/nackdelar detta innebar. Jag vred kroppen åt höger och killen bakom mig fick hela hennes rödvinsglas över bröstet efter att hon ilsket slängt upp toadörren från herrmuggen jag just bankat på ett tag på nattklubben Alexandra. Vilket humör! Trodde hon skulle klappa till mig när hon missade med vinet. Men hon gjorde verkligen som hon ville. Ingen verkade säja åt henne. Alla ville synas med henne. Nu undrar man ju för vad egentligen? Intresse finns iallafall fortfarande konstigt nog. Medans förra idolstjärnan är glömd. Skall titta ikväll på fenomenet tror jag....blir hon nedgrävd? Var hon inte just uppgrävd?

Beatrix Vnunk sa...

Johan: jag unnar henne faktiskt lite framgång. Oklart varför, men jag tror att det handlar lite om att om hon gjort samma grej 15 år senare hade det gått bättre. Typ.

Mmm. Jag har träffat 80-talister som minns Jannike betydligt bättre än de minns Björn. Framför allt gör de ingen koppling däremellan.

Jag hoppas på uppgrävning i kväll.

Johan sa...

Javisst var hon pionjär. Men det måste då varit i "simpelvanlig men snygg skandaltjej träffar hela sveriges drömkändis?" Var det så? Flickan af pöbeln träffar kändisman råkar sen ut för pöbeln. *skrattar*. Alla minns ju förste mannen på månen. Men försök turnera som leverbröd runt Säffle som den fjärde på månen...eller förresten. Den andre räcker...Du har rätt Beatrix. -A big stilettklack for mancind!

Dogge sa...

Johan: Buzz Aldrin hankar sig fram som föreläsare och får ca 50 000$ per framträdande.(2:a på månen)

Jannike klarade sig riktigt bra, det blir värre för Catarina med C ikväll. Ha ha

Beatrix Vnunk sa...

Dogge: du är som ett lexikon som täcker exakt allt! Nu fick jag Dogge-längtan. Kommer du inte och hälsar på snart?

Ja, det är väl fan... Jag vill inte fastna i den här skitsåpan. Olles gamla polare Mickey är ju med också. Det är som en bilolycka jag vill inte titta men...

Dogge sa...

Jo, måste ner snart. Lite rädd att åka på stryk av Olle i golf dock.

Tror dessvärre att jag kan vara fast (igen) i den här jävla skitsåpan efter kvällens matvägran och tjafset efteråt.

Kim M sa...

Ljuvlig läsning, och bilden... Bilden! Underbar!

Johan sa...

Dogge: Stiligt. ..och riktigt mycket pengar blir det väl om han får dra av för resorna också. Jag menar 700.000 ton raketbränsle blir ju en slant.

Beatrix Vnunk sa...

Dogge: Välkommen!

Kim: Eller hur? Efter år och år av lagring kom äntligen bilden till sin rätt.

egoistiska egon sa...

Haha! (hjärnan för mosig för att orka kommentera mer utförligt. men du fattar)