tisdag 1 september 2009

Svinångest

Men hur i helvete kan Akademiska Sjukhuset i Uppsala inte veta hur mannen som dött i svininfluensa har blivit smittad!? Jag har ju sett hur det går till: House skickar ut två underhuggare som gör inbrott och listiga upptäckter. Jag är besviken.

Normalt sett är jag helt obrydd av sjukdom. Jag är ett starkt exemplar som blir förkyld max en gång om året. Förra gången jag blev sjuk var det fem år sedan sist.
Jag lever efter den enkla regeln att så långt det är ekonomiskt möjligt inte skaka hand med folk (barbarisk sed) och i övrigt helt enkelt försöka bygga immunförsvar efter alla konstens regler. Det vill säga: leva helt normalt.
Nu är situationen lite annorlunda. Unga friska människor blir apa(hoho)-sjuka i svininfluensan och jag är numera ett värddjur och har den lille parasiten att tänka på. För den som tvivlar kan jag säga att det är ett tungt jobb redan utan lunginflammation. Det hela förvärras av det faktum att jag har förtur till vaccin. Vissa tycker nog att det låter toppen, men själv är jag skeptisk. Jag är ingen förespråkare av vaccin och väldigt misstänksam. Enligt uppgift "ska vaccinet inte påverka barnet". Vad betyder det liksom? Vissa av dem som är några år äldre än jag känner sig nog rätt drabbade av Neurosedyn - som också skulle vara väldigt bra för gravida kvinnor. Jag är inte helt imponerad av den västerländska medicinen - även om jag absolut tillskriver den en del gott. Till exempel Dr House.
Var är han när han behövs?
Jag har ingen lust att vara en stissig influensarädd. Det klär mig inte.

19 kommentarer:

It´s all about me sa...

BRA Inlägg! Känner som du (utan att vara gravid) för vaccin och tankar om influensan. Jag är som bekant manisk med mitt handtvättande, men nu känner jag lite ångest över att gå på lunch-body-pump och inte veta vad för slusk som legat på mattan innan mig eller vilken slusk som hållit i stången. Jag brukar alltid tvätta av den eftersom jag är lite manisk, men ändå, nu känns det plötsligt lite läskigt.

Beatrix Vnunk sa...

IAAM: Mmm. Gymet är riktigt jobbigt nu. Jag glor misstänksamt på folk och inbillar mig att man kan se vilka som är livsfarliga. Ibland håller jag andan i folkbemängda utrymmen på ett helt stört sätt. Människor som nyser publikt och ogenerat vill jag slå ihjäl.
Vilken hjärtligt osympatisk person jag har gått och blivit. Hahaha.

Mama Mo sa...

Ja fyfan vad osexigt det är att gå runt och vara rädd för flunsa. Jagkänner precis likadant och önskar så att det var svininfluensan jag hade i somras, men då hade de inte kommit igång med testningen serdu, för "det var semestertider". Jag är inte bara skeptisk mot västerländsk medicin utan även för svensk sjukvård... So I agree, bring in House!

Mama Mo sa...

Otroligt söt Puh & Nasse förresten!

Mama Mo sa...

Alltså jag menar att jag är skeptisk MOT svensk sjukvård inte för svensk sjukvård.

Fan vad jag babblar....

Ha en bra dag. Och sprita in händerna!

A Versatile Girl sa...

Jag har faktiskt inte brytt mig så mycket i denna flunsa. Men, det konstiga är att jag börjar bli lite nojig över att åka hem till Sverige, nu när fallen ökar markant i Stockholm och någon strykit med. Det känns lite olusigt. Vilket är helt vansinnigt. Jag har bott flera månader i UKs värst drabbade område där var och varannan åker dit.
Första tecknet var när de stängde ett helt dagis i Peterbourgh, som ligger nästgårds, eftersom 12 barn blivit smittade.

Beatrix Vnunk sa...

MaMo: Det är så trevlig att ha dig här - babbla på du!
Jag är också generellt skeptisk mot...

AVG: Men på något sätt är det logiskt. Hemma är verkligheten. Det finns det nog miljoner exempel på.

Beatrix Vnunk sa...

AVG: Vad sägs, förresten, du och jag låser in oss med handsprit under hela oktober och grottar ner oss i vårt privata projekt?

Johan sa...

Hörde om en hel familj som blivit smittade. De pratade med dem på radio. Feber, sängliggande 4 dagar. Slemmig hosta 3 månader. De uppsökte sjukvården i sin småstad. Där tog de prov som skickades till Stockholm. När svaret kom så meddelades det att de hade svininfluensan. Inget mer. Det är alltså så det är. Det finns inget att göra om du får den. Inget bot. Du kan dö. Flera kommer att göra det. Det är för att allmän panik inte skall bryta ut. Massor smittas varje dag. De flesta tror de fått en vanlig förkylning. Och har bara de symtomen.

egoistiska egon sa...

Jag har mardrömmar om att vår resa ställs in pga denna jävla influensa. Är också skeptisk till vaccin.

För övrigt var en vän till familjen med på den där presskonferansen, han är mikrobiolog och har väl adlrig riktigt fattat vad han gjort. Förrän nu när hans ansikte pryder tidningsuppslagen. Haha!

Beatrix Vnunk sa...

Johan: Eeh...ja? Var det något nytt där? Det är ju som en vanlig influensa - med skillnaden att en helt ny grupp människor smittas. Det är väl ingen som tror annorlunda. Hoppas jag.

Egon: Det är ju nästan som att du är kändis nu!
Och då, min vän, blir det nog inga problem att ta sig till NY. Kändisar har alltid gräddfil, sirru!

Kim M sa...

Dessutom konstigt att de av sekretess inte vill dela med sig av detaljerna kring denne 40-åring.
Vi vill veta allt.
Vi bör få veta allt.
För vårt eget bästa!

Mama Mo sa...

Åh jag vill ju låsa in mig med dig och några flaskor handsprit hela hösten. Puss!

Ps. Kunde inte låta bli att babbla igen eftersom ordverifieringsordet just nu är c h i p s

egoistiska egon sa...

Bra poäng. Att jag inte tänkte på det. Grääääddfil!

Beatrix Vnunk sa...

Min luddiga hormonhjärna försökte para ihop MaMos chips med Egons gräddfil utan att direkt begripa. Jag måste syssla med enklare saker än så tydligen.

li.te sa...

Tror att gravida har extra mycket motståndskraft mot svinigheter (naturen ordnar det så)
Annars får Olle VAGGA från jobbet.
Förstår dina dubier kring vaccination de finns hos mig oxå trots Dotterns astma och sonens överkänslighet mot febernedsättande medel. Blir förövrigt j-vligt förbannad på den mediala skrämselpropaganda som tom får mig att vilja ha munskydd, låta barnen skolka och inte äta nånting jag inte lagat själv.

Beatrix Vnunk sa...

Li.te: precis så. Det blir en jävla krock mellan känsla och förnuft. Man vet att man vet bättre, men...

Benny Bling Bling sa...

Det inlägg du precis har skrivit har jag skrivit ett flertal gånger i mitt huvud. Fick ner halva för några veckor sedan. Den andra halvan var tänkt att handla om det kommande vaccinet. Varför säger du så ofta saker som jag tänker?

Lite spooky!

Jag äter alla fall inte ens alvedon.
Hur fan ska det gå med vaccin?
Som knappt är testat!

Däremot är min övertygelse om att få svininfluensan så stor att jag funderar på att chansa.

Bära eller brista.
Live or die.

Beatrix Vnunk sa...

Benny: som bekant borde vi kolla upp våra föräldrars förehavanden och trafiken mellan Östersund och Sundsvall för de aktuella datumen...:)