onsdag 16 april 2008

för en sekund lurad av vår

- cykel! tänkte jag fåraktigt när jag passerade en bod för begagnade på min gata i stan. Med utropstecken emedan jag faktiskt för ett par sekunder övervägde detta transportmedel som möjligt. Fåraktigt emedan jag och tvåhjulingen är HELT inkompatibla.

Sist jag cyklade var på olles herrhjuling. Det var hösten 2000. Jag minns det för att någon ringde mig precis då och kiknade av skratt:
- va!? cyklar du!? jag har aldrig sett dig på en cykel, det är helt omöjligt att föreställa sig.
Sist jag ägde en cykel var sommaren 2004. Jag och annica köpte en tillsammans. Jag betalade för den, hon cyklade till jobbet, blev packad och dagen efter var cykeln stulen. Det är mitt livs näst mest meningslösa affär.

Jag har inget körkort och vet ytterst lite om regler på vägen vilket gör mig till en regelrätt trafikfara på hoj. Man skulle egentligen kunna påstå att jag inte kan cykla. En åkomma jag är långt ifrån ensam om men insikten delas av nästan ingen. Cyklister är tamigfan inte kloka. Jag vet inte hur många gånger jag har varit nära döden pga av cyklist som inte kan högerregeln, inte anser att stoppljusen gäller dem eller vägrar stanna vid övergångsställen. Oavsett jag är till fots eller i bil. Jag är så i själen trött på alla dessa mikrosekunder av hjärtstillestånd.

Sen finns det en annan aspekt av cyklandet som jag kallar "kärring-aspekten". Den har sitt ursprung i kvinnor från generationen -40, men det är bara symboliskt, den kan röra alla andra generationer också. Även män.
Det finns något avskyvärt kruskakli-artat, tillkämpat hurtigt hos en viss sorts tant som "cyklar i ur och skur".
-10° och snöstorm - tro fan att de cyklar ändå.
De cyklar minsann alltid för att det är ett helt naturligt sätt att röra sig. De påpekar också hela tiden detta faktum: "att de cyklar jämt". Alldeles för ofta och på ett vis som får det att inte alls verka naturligt. Det låter mer som om de bekräftar sig själva och vill ha beröm.
- oh, så spänstigt. Tänk att du cyklar i alla väder!
Tanken är, och förmodligen även resultatet, att alla ska få dåligt samvete.
Själv tycker jag att de är helt dumma i huvudet. Och ofta rätt farliga för sig själva och andra.
I allra hemskaste fall bär de hjälm. Jag erkänner, utan omsvep och helt utan pk, det är nästan osexigare med cykelhjälm än paraply.

Inte fan ska jag ha cykel.

Inga kommentarer: