fredag 19 december 2008

k-o-n-j-u-n-k-t-u-r-i-n-s-t-i-t-u-t-e-t...

...har visat sig vara både ett ord och en fysisk plats i stockholm.
Joo. Jag har sett det själv med egna ögon. Så det så. Det ligger på kungsgatan. Jag fick alldeles nyligen syn på det. Och började genast undra hur de som jobbar där ser ut. Och vad de gör.
I brist på konkreta förslag påstod jag, till mig själv, att de väl sitter och luras och leker jobb precis som du och jag och alla andra vi känner.
Sen kom jag på att konjunkturinstitutarna nog snarare faller under kategorin människor som leker jobb men inte vet om det själva.
För egentligen kan väl världen delas upp i två sorters människor; de som leker jobb och vet om det och de som leker jobb och tror att det är på rikt.

Jag blev tvungen att sätta mig ner och tänka efter. Jag har kommit fram till att jag känner fyra personer som har jobb som är viktiga på riktigt. Som betyder något. Resten är verkligen, i sanning, rent lur.

Inga kommentarer: