måndag 15 november 2010

Dag 1 - Jag

Ju äldre jag blir desto osäkrare blir jag - vem i helvete är jag?

Professionellt är jag att jämställa med den gamla reklamen om den högst oseriösa mäklaren som gör lite av varje och har "kaninöppet på lördagar".

Jag är utbildad journalist, informatör, personalvetare och kroppsterapeut. Jag försöker att hålla mig uppdaterad inom samtliga områden.

Men VEM är jag?

Många har beskrivit mig som "taggig" och det stämmer förvisso - jag är mycket reserverad och släpper inte lättvindigt in folk i mitt liv.

Som yngre var jag klassiskt "ung och lovande" - jag tror att de allra flesta räknade med en klockren karriär från min sida. Jag hade dragit på mig två rätt tunga chefsposter före 30 och beskrevs allmänt som anmärkningsvärt intelligent.

När jag självmant struntade i karriären fick jag stämpeln obstinat i brist på bättre och när jag flyttade ihop med min man blev jag krögarhustru för enkelhetens skull. Lite lokal kändis och festprisse så där. Nu handlar mycket om att jag är "en lattemamma i Vasastan" - den där sorten som förökar sig sent i livet och fokuserar för mycket på rollen.

Men vem jag är?

En trött 40-årig kvinna med stor ambivalens. Jag hatar präktighet och älskar civilkurage. Jag vill ha stora doser populärkultur och vin. Jag är en litteratursnobb och mellan varven ganska reaktionär. Att tänka kan vara det jag älskar allra mest och gärna när jag promenerar. Jag är jämtska med en enorm kärlek till Östersund, men vill aldrig någonsin lämna Stockholm.

Kanske måste jag kapitulera som "kaninöppen på lördagar".

5 kommentarer:

Frau Anna sa...

Gu, vad du skriver begåvat när du är på det humöret. Jag fick lite skrivkramp nu. (Det ska ses som beröm.) Måste marinera mycket i natt på den här blogg-grejan.

Det där med promenader och tänka är helt klart något som redan de gamla grekerna hade galet rätt i. Älskart.

Omomigen sa...

Åh vad jag kommer gilla den här listan. Det vet jag. Känn ingen press.

Cicci sa...

Vilken bra presentation! Ta med den i ditt CV, personalcheferna blir garanterat nyfikna. Den här listan ser jag fram emot, en preadventskalender liksom.

Johan sa...

Är det inte så att man alltid funderar runt 40 vem man är och vad man gjort? Vet inte om det ska kallas kris egentligen. Själv har jag mognat såtillvida att jag inte nakensurfar på "naked teens" sen en lång tid tillbaka. Skulle ju kännas knasigt då man har vänner som har barn i nästan den åldern. Surfarroblemet är att nästa åldersgrupp ofta blir "mature/grannys". Det är som om 40-åringar inte ens finns nakna. Så ointressant är man i den åldern tydligen. Så nu har jag börjat läsa skönlitteratur istället. Eller ska börja. Tror jag. Eller kanske krisa lite?

Beatrix Vnunk sa...

Alla: Kurr-spinn.

Johan: starta blogg! Känn dig utmanad!