tisdag 9 november 2010

Vinkivink.

Snälla Egon tycker att jag, till skillnad från många, hanterar mammabloggandet. Det känns tryggt. Egon är nämligen smått fenomenal på bloggar. Hon skriver bra, har bra koll och kan alltid konsulteras i frågor om sociala medier.

Jag har själv lite svårt för mammabloggandet och har funderat lite på varför...
Grejen är nog att allt "fack-bloggande" liksom fylls av klichéer och jag har lite svårt för sånt. Föräldraklyschorna är lite hemskare än andra kan jag tycka.
Här kommer ett par prylar jag inte står ut med i barnsammanhang:
  • Ordet "egentid" får mig att kräkas. Det är en avknoppning av det originalvidriga ordet "kvalitetstid" - när man får barn övergår kvalitetstiden till egentid. Det är då de passivt aggressiva kärringarna går och shoppar.
  • Vinkade babyn: på nästan alla ultraljud ligger fostret så det ser ut som om det vinkar till föräldrarna. Detta återberättas gulligulligt efter varenda ultraljud som gjorts. På vårt ultraljud sa sköterskan: seeeeeeeer ni att han vinkar? Vinkivinki! (som om vi vore efterblivna). Jag ville skrika; men din apa, det gör ju för bövelen alla ungar!
  • Sy, sticka, lagamat-gör det självjox. Det ska vara så. Man syr (skitfula) kläder själv till sitt barn för att visa hur pysslig man är. Och man lagar eeeeegen eeeekologisk barnmat. Så bara är det. "Det är ju så enkelt" - "man gör ju ändå inget speciellt på dagarna".
  • Bo i hus. Cirka 172000 personer har frågat mig när vi ska flytta till hus. Utanför stan. Där barnet kan få "andas ren luft" och kunna springa i gräs. För så ska det vara.
  • 1 promille av alla som föds har kapacitet utöver det vanliga har en forskare i utvecklingspsykologi berättat för mig. Ändå har 98 procent av alla föräldrar jag träffar fått ett barn som är "väldigt före".
  • "Tvåan" - det förhatliga ordet som avser barn nummer två som förväntas födas inom ett 24-månadersspann för att få ut max av föräldrapengen. Och så förfasar vi oss över Kinas enbarnssystem!? Här har staten sett till att nästan varenda unge har ett syskon som är ca 1 år yngre. Number two kommer för evigt vara något helt annat i min värld.
Och så är det ett jävla tjafsande om att man ska "gå på magkänsla", "man känner sitt eget barn bäst" och "varje barn en individ". Detta till trots är det ett makalöst fördömande av andras sätt. Oftast mellan raderna.
Och notera att jag inte ens nämner benämningar som "prins", "prinsessa", "stjärna" och dylikt.

En skön mammablogg är popmorsa om ni vill ha lite alternativ.
Och Retrostuff - Design by Yttermyr säljer unika, asschyssta kläder för den som inte vill skicka ut sitt barn i hemtråcklat.

//Surmorsa - på väg till grannkärringen på en fika


8 kommentarer:

egoistiska egon sa...

Haha. Grymt bra skrivet!

Frau Anna sa...

Fantastiskt bra skrivet (och rutet).

Rasande Rose sa...

Haha.. jag misstänker att jag tänker samma som du när det gäller tvåan! Va helt säker på att det va uttrycket du skulle ta upp:P

Jag gillar speciellt i dina mamma-inlägg att du inte förskönar mamma-rollen. Du skriver den krassa verkligheten.
Sen tycker jag om att du inte tjatar ut ämnet, som , "idag började Lasse tugga på bitringen för första gången! Jippihoo och fanfar det kräver tårta!"
HJÄLP på såna.

Ordverifiering:pepoxid...låter som ett gift..kanske man kan ge till latte-mammorna:P

Cicci sa...

Bra tänkt, förträffligt skrivet. Ett äckligt ord i sammanhanget är också Telningar, var kom det ifrån och när och varför?

egoistiska egon sa...

Och tack, glömde ju tacka för komplimangen.

Towe sa...

kunde inte sagt det bättre själv, specielt det där med alla vinkningar på ultraljud.. dock använder jag ordet egentid, ett ord jag hatade innan jag fick bebis - men tyvärr har kommit in i mitt vokabulär. kanske ska säga tid utan bebis istället - iallafall det som prioriteras väldigt högt när man har en bebis klistrad på kroppen 12 timmar per dag. och alla dessa översmarta barn för att inte tala om alla bebisar som sover 12 timmar per natt och har gjort det sen BB... gah!

Johan sa...

Problemet med att vara morsa, hundägare, husägare, bilägare ja människa överhuvudtaget kanske är att det finns färdiga mallar och framförallt tidningsartiklar/magazin om hur exakt en lyckad tillvaro skall se ut och vara. Framförallt hur du skall vara och tycka. Blir vansinnigt komiskt många gångar. Men har nog gjort det ganska svårt. Undrar om man skall ge ut bokserien: "Den perfekta bilägaren" "den perfekta mamman" osv (bok om pappan kommer inte att sälja). Snacka om dollars man kunde tjäna.

Beatrix Vnunk sa...

hahahaha! va sköna ni är!