söndag 15 mars 2009

funderingar kring tronföljden

alltså ska vår kronprinsessa gifta sig någon gång nästa år. En kungahus-expert uttalade sig i veckan om att det sedan kan bli tal om "tassandet av små fötter på slottet". Vilket jag förstår är en omskrivning för att det är fritt fram för sexuellt umgänge när de unga tu ingått äktenskap.

En rad frågor har uppstått i och med detta och jag vill gärna ha svar på och diskussion kring följande:
  • Om Daniel och Victoria, mot förmodan, skulle råka ha sex och bli gravida före bröllopet: måste då en abort komma till stånd, eller kan hon gifta sig gravid?
  • Vad händer om de inte kan få barn? Får de adoptera då eller tvingas de vara barnlösa?
  • Om de får adoptera, vad får de adoptera i så fall? Och kommer den adopterade att bli tronarvvinge? Kommer vi att få veta att det adopterats eller kommer hovet att fejka en hel graviditet?
  • Om de får ett barn med något mer uppenbart fel, typ autism, downs syndrom, multipla handikapp et cetera: får det barnet bli tronarvvinge? Eller blir det så att de får försöka skaffa ett nytt barn för det ändamålet?

Jag borde tänka mer på min uppsats och mitt jobb, men detta är allt för fängslande! Det är en ynnest att leva i ett land där prinsar och prinsessor finns.

Inga kommentarer: