tisdag 24 mars 2009

nu ni, ska det gnällas

det finns faktiskt inget löjligare än att gnälla på vädret. Det är ju som det är så att säga. Om man dessutom har valt att bo i sverige vet man väl liksom att det skiftar en hel del. Och jag ÄR förtjust i årstider och skiftningar.
Men nu måste jag lägga mitt veto. Jag står inte ut med den här kylan. Den fryser sönder mina tankar och benstommen har förvandlats till torra kristaller som riskerar att gå i miljoner bitar vid minsta skakning. Mitt hjärta har frusit och jag är elak mot barn och uteliggare. Detta måste få ett slut. Hör du det, Reinfeldt, folket behöver värme!

Jag vill också ta upp detta med tvättlappar i kläder. Eller skötselråd eller innehållsförteckning eller vad det kallas. Jag talar om den obligatoriska lappen som skaver och alltid finns någonstans på insidan av ett plagg. Den är alltid hårt, vasst och tycks bli allt större. Till vissa träningskläder har jag fått med en roman. Jag är väldigt känslig när det gäller sånt här. En riktig prinsessa på ärten när det kommer till konstfibrer och vassa trådar. Oftast upptäcker jag att lapphelvetet måste väck nuuuuuuu. Punkt nu. Vilket i praktiken innebär att jag gör en ormliknande rörelse, får tag i lappen i typ svankhöjd och omänskligt drar hela plagget mot mig och klipper blint och desperat. Med ett oavsiktligt, litet och växande hål som resultat. Näsan alla mina kläder har ett tvättlappshål. Det här håller inte. Hör ni det, alla kinesiska barnarbetare, lapparna måste väck!

Inga kommentarer: