onsdag 3 juni 2009

Idiotord

I går rapporterade en väninna via twitter att "finska pinnar är underskattat". Sedan dess har jag försökt komma på vad det betyder och jag håller på att grubbla mig trött på ordet underskattat. Det är ett jättekonstigt ord. Och i det närmaste omöjligt att använda. Fundera på det en stund:
Inte uppskatta tillräckligt, bedöma något som sämre än det är
Ordet underskatta är alltså irriterande relativt! Det finns ju typ inget som man med bestämdhet vågar utnämna som underskattat annat än av sig själv och sitt närområde.
  • Fred? - Nix, absolut uppskattat av alla, men illa genomfört.
  • Pengar? - Icke.
  • Makaronilåda? - Det vet jag ju inget om. Knappast något som avhandlas offentligt.
  • Jag själv? - Personligen tycker jag ju det, men det finns de som...
Och så vidare.
Ordet antyder liksom att man kan använda det generaliserande, men egentligen kan man bara säga typ "jag tycker att Sverige är underskattat".
Det jävla ordet luras ju. Idiotord.
Tack för att jag fick prata om detta. Nu måste jag jobba.

Andra idiotord: rättvisa

9 kommentarer:

my sa...

Ord är konstiga, även ord som är vanliga kan i vissa sammanhang bli helt missvisande. (Eller så beror det på att jag är trög) Igår fyllde jag i en enkät hos en sjukgymnast på smärtrehab.
Det var en 4-siffrig skala där 1 var = håller inte alls med och 4 var = håller helt med.

En fråga löd: Nej, i mitt tillstånd är träning inte helt ofarligt.
Jag läste meningen säkert 10 gånger, vände och vred på meningen, testade med ordet farlig istället... men till slut var jag tvungen att fråga. Om jag tyckte att träning var OK skulle jag fylla i siffra 1... tydligen? Sjukgymnasten sa att frågan var bättre formulerad nu än förut. #skakar på huvudet#

Beatrix Vnunk sa...

My: Hahahaha. Enkätfrågor är ruskiga. Jag förmodar att de flesta gärna lägger sig på mittemellan-alternativet i ren förvirring.

A Versatile Girl sa...

Jag gillar faktiskt ordet underskattat, just för att det är så diffust. Ta tex ditt exempel: "finska pinnar är underskattat" Du kan ju liksom inte mer än att hålla med, eftersom du inte har en blekaste om: 1. hur uppskattade de var från början och 2 vad de jämförs med.
Mao, om du outar något som underskattat så kan man liksom inte trumfa över det på något sätt, man kan bara hålla med. Perfekt ord. Precis som lagom.

Beatrix Vnunk sa...

AVG: Exakt så - väl summerat. Fast jag reagerar tvärtom. För mycket kontrollfreak.

Lenny sa...

hmm...tror ändå att makaronilåda är kraftigt underskattad.

tittkorv sa...

En trippelnegation? Wow.

Johan sa...

...men är inte felet att folk tolkar så många ord på "sitt sätt". Vissa har ju favoritord de använder fel. Jag är en av dem. Underförstått skall det inte underskattas.

Beatrix Vnunk sa...

Lenny: de e inte utan att jag håller med dig.

Tittkorv: men frågan är om den är underskattad, huh?

Johan: fast hur använder man underskattad rätt, liksom? Är det så jävligt att underskattat endast kan sättas in i följande mening: "Jag anser att makaronilåda är underskattat"?

Nu blev det mycket tal om makaronilåda. Det är nästan värt en middagshyllning!

Johan sa...

..ja, precis så tänkte jag. 100 pers säjer innan att de skall använda lådjäveln som lim. Men efter testet gillade verkligen 90 procenten den. (extra ost skall väl erkännas användes) Då var den ju underskattad på rikt. Inte bara av mig som öste i osten. (gräddgul 90%-cheddar)