onsdag 17 juni 2009

Tio år

Tio år
Junilistan figurerar lite varstans. Jag hittade den hos Egon och behövde den som hjärngympa. Det börjar faktiskt kräva lite ansträngning att komma ihåg - även om just juni är en tacksam månad. Känn er manade!

Juni 1999
Väger in på 39 kg. Balanserar två chefsjobb och frilansjobb. En galning terroriserar mig efter ett scoop i loklalblaskan. Jag jobbar för mycket för att kunna urskilja jobb och fritid. Mer pengar än fritid. Mer stress än hjärna. Midsommar spenderas hos min on-and-off-kille Olle. Vi drar ut tvn i trädgården för att uppleva lite natur, sen drar jag till Ibiza. Alltihop illustrerar rätt väl den senare hälften av nittitalet.

Juni 2000
Min bästa vän sedan skolåren får fyra sorters aggressiv cancer och jag drabbas av total livskris. Säger upp mig från ett chefsjobb i ren ilska och blir idiotförklarad för detta. Upplever mitt livs största frihetskänsla, bestämmer mig för att alltid ta ställning och obekväma beslut. Mitt liv och min personlighet förändras och formas. Det regnar konstant. Jag spelar Zelda och tänker.

Juni 2001
Ur kaos ordning. Jag och Olle flyttar ihop i hus på landet. Det är mycket av ett statement. Vi väljer bort lokalt kändisskap, festande och hysteri. Fantastisk sommar. Vi har 8000 kvm tomt i ett naturreservat och midsommarfest för 80 pers. Vi skaffar båt och jag upptäcker att jag har gröna fingrar.

Juni 2002
Jag är del i ett jättemarknadsföringsprojekt med enorm framgång. Jobbar som fan, men det är kul. Och varmt.

Juni 2003
Redan efter ett år inser jag att jag inte är någon husmänniska. Fortfarande kul med växter - allt annat suger. Taxiresorna från krogarna i stan börjar anta astronomiska summor och jag klättrar på väggarna. Märkligt nog illustreras alla mina juni-minnen från 2003 av "Vapen och Ammunition" trots min totala oförståelse för Kent. Folk klär sig i vitt och uppvisar sekt-beteende.

Juni 2004
Vi bygger ut hela huset och överväger separation. Hela juni spenderas med resor där vi flyr oss själva, varandra och det jävla huset. Mormor faller i koma och dör i juli. En epok är över.

Juni 2005
Säljer huset, möblemanget och företaget. En smällhet lycklig juni med en midsommar i världsklass. Vi äger inget utom en Ferrari, ett par flygbiljetter och vår totala frihet.

Juni 2006
Det är varmt som fan och jag tar examen som kroppsterapeut. Gör nya bekantskaper och träffar folk som kommer att bli nyckelpersoner i mitt liv. I slutet av juni ger mig av på en båtluff som aldrig tycks ta slut.

Juni 2007
Renoverar badrummet. Och det är tamigfan allt som händer. Jag har ett vitt år, jobbar mest och jobbet är tråkigt. Vädret är så dåligt att det är värt att lägga på minnet. En juni att glömma på det stora hela.

Juni 2008
Cecilia Michanek skaffar balkong vilket utgör startskottet för en sommar i festandets tecken. Jag ser Kylie i globen, surar över fotbolls-em och spenderar en magisk midsommar i Sundsvall. Jobbar fram materialet till en kurs i kinesiologi från text till lay-out.

Juni 2009
Min son firar 13 juni med att dela ut sin första distinkta spark. Inget annat har hänt. Någonsin.

16 kommentarer:

Kenneth Grönwall sa...

Listor och sammanfattningar, finns det något bättre? Bra jobbat. Känner mig manad faktiskt.

egoistiska egon sa...

Haha, LOVE IT!

Beatrix Vnunk sa...

Kentson: Jaaa! Gör´t!

Egon: Man tackar. För originalidé och kärlek:)

my sa...

Kära någon vilket minne! Själv har jag inlett projekt ”leta tapetrullar”. Ålderdomen smyger sig dock på och jag minns nog förr bättre än i går. (Hjälp!) Ska nog följa ditt exempel och hjärngympa. Då borde väl de satans tapeterna dyka upp?

Kim M sa...

Det var en kul lista.
(Jag såg också Kylie i Globen.)

Anonym sa...

...känner alkoholångor när jag läser..
mina egna alltså.

Fernet, Alsace och Smultronvin i salig blandning.

och en och annan GT kanske.

Det känns som att ni bodde en evighet på torpet - men det var kanske inte så länge.

Soph

kram.

Beatrix Vnunk sa...

My: Det tog en timme att knåpa ihop listan faktiskt. Och som sagt: juni är ju ändå rätt lätt. Februari hade varit kört.

Kim: Känn dig manad, tycker jag. Vi verkar följa i varandras konsertspår; du ska väl på Madonna i augusti utgår jag ifrån?

Soph: Det är i alla fall mitt boende-rekord. Det slår mig att jag förknippar Alsa...eh...Krusenbergs-tiden oerhört mycket med dig...

michanek sa...

Ehh, har du fört dagbok eller är ditt minne verkligen så välbehållet? Jag hälsar från balkongen att vi är smickrade över att få vara med i en sådan finfin lista! Min spaning: Bättre att bli sparkad än att säga upp sig själv!

Frau Anna sa...

Jag säger som Michanek (som jag för övrigt utan att känna manar till att börja blogga igen, guud en sån välskriven blogg!): Hur kan du ha ett sånt bevarat minne? Jag kom på mig själv med att sitta och klia mig i huvudet utan att komma på vad jag gjorde 1999...

Beatrix Vnunk sa...

Michanek: Hör nu vad frau Anna säger. Hon är inte bara fantastiskt vacker, hon är även klok som få.

Anna: Minnet har ärligt talat blivit lite sämre, men jag tror att det minnet funkar relativt bra eftersom jag så ofta flyttar, byter jobb och allmänt undviker rutiner. Faktiskt. Man kan hänga upp minnet på platser man bott, älskare och gräl man haft. Och så vidare. Ju fler rutiner desto mer flyter dagarna ihop tror jag. Tänk bara vad somrarna var långa när man var barn och allt var nytt...

Johan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
A Versatile Girl sa...

Jag känner mig manad, men jobbar på att komma på vad som egentligen har hänt...
1999: inte en blekaste 2000: är klart. 2001: ingen aning. 2003: lika så. 2004: ja jag minns. 2005: osäker. 2006: Hm... jora hyffsat. 2007: öh nej. 2008: jag kan alltid fråga Martin, han har bra minne.

mao. Det kommer att dröja.

It´s all about me sa...

Nu är jag skitmesig som säger men VA, junilistan var ju min ide, jag gjorde den redan för två år sedan och fan, tänk att folk så sällan ser mina ideer men sen när nån annan kör den, då är den skitbra. Hehe, well well, jag är lite van :D Roligt att läsa iallafall, me like!

Johan sa...

...du kan väl ta Juli, eller mars? Tänk på att gamla tanten är högljutt gravid.

Beatrix Vnunk sa...

AVG: Man fattar ju att du borde träffat Martin låååångt tidigare! Mig har han hållit ordning på och åt sedan 1998. Fan, han borde nämnts i juni -99.

IAAM: Jag tror inte jag läste din blogg för två års sen, men ära den som äras bör. Superkul lista! Du kanske ska ta patent?

Johan: Bra pov!

It´s all about me sa...

Tyvärr får man ju bara ta petent på uppfinningar, en lista har nog inte tillräcklig teknisk uppfinningshöjd :D

/juridiknörden.