söndag 7 juni 2009

Internationella Gubbdagen & språkvård

I dag ska jag rösta och kolla tennis. Dessutom har jag och min man lovat vår försäkringsmäklare att följa med honom på Springsteen i kväll.
Väldigt gubbiga aktiviteter allt detta.
Som en hyllning till gubbig svennighet övervägde jag ett tag att rösta på moderaterna eller sossarna ett tag. Men det finns gränser för hur mycket man måste matcha.
Fi får skänka ett rosa skimmer över det gubb-grå.

För övrigt stör jag mig oerhört på de senaste årens eskalerande användning och felanvändning av [sic!]. Det måste bli ett slut på detta. Sic ska användas mycket sparsamt emedan det lätt kan tolkas som att avsändare tror att mottagaren inte är intellektuellt mottaglig. En del, framför allt unga, människor verkar använda det utan att veta vad det betyder. De lägger till det när de tycker att något är "helt galet". Ungefär som att de tänker att det betyder "sick". Tror jag. Men varje gång jag tänker så blir jag så generad att jag förtränger det.

Sic, lat. "ja"; "så", (i sin originalform: sicut) ord som används för att bekräfta något som är osannolikt eller till synes felaktigt. Det kan till exempel användas i citat för att upplysa om att stavfel, grammatikfel eller liknande härstammar från källan. Det vill säga, att det inte är den som citerar som har gjort felet, utan att felstavningen är exakt återgiven från originalkällan.

9 kommentarer:

tittkorv sa...

Tennis? Springsteen? Försäkringsmäklare? [sick] Wtf? Alla antietablissemanginlägg plötsligt undansopade. Ok. Erkänner att jag röstat, men där går gränsen.

Beatrix Vnunk sa...

Jag insåg själv det otäcka så jag röstade, somnade under tennisen och gav fan i Springsteen.
Allt är som vanligt igen.

tittkorv sa...

Tack och lov. Ordningen återställd. Tillbaka till barrikaderna.

egoistiska egon sa...

Har också funderat kring det där, att folk faktiskt verkar tro att det är "sick!". Vilket i sig är helt sjukt.

Beatrix Vnunk sa...

Egon: Vad skönt att du säger så. Jag har nämligen misstänkliggjort mig själv för att missuppfatta och tro för lite om folk.
Det är för övrigt lika irriterande att det används för mycket. I nio "sic-fall" av tio är det ju helt uppenbart att avsändaren behandlar mig som en idiot.
"Jag förstår att du kan stava till hjärntillskott".

Lenny sa...

låg i soffan och kollade på F1 hela eftermiddan, kunde man rösta på det? fan, dom hade lätt fått min röst.(trött gubbe)

tittkorv sa...

Mitt "sick" var en medveten trippelironisk felstavning. Problemet med webben är ju att alla till slut blir publicister och gör som de vill. Demokratiskt som bara den och samtidigt kvävs vi i alla åsikter och slits itu av sär skrivningar. Och nu svamlar jag själv. Igen.

Beatrix Vnunk sa...

Lenny: Exakt, din soffpotatis;)

Tittkorv: Jag skriver en magister på temat web 2.0 och demokrati. Slutsatsen lutar åt att de virala kommunikatörererana inte är speciellt begivna på att bidra till demokratisering så i princip kan vi skrota piratpartiet, hela jävla weben och skjuta av särskrivarna. Hahaha. Fan va skönt att få skriva så i en akademisk analys!

tittkorv sa...

Skriv det. Skriv det. [Ska läsas med hypnotisk viskande röst.] Jag började ett essäsvar med "redan de gamla grekerna...", även det en fin fras.