måndag 16 februari 2009

the perfekta syssla när man inte kan sova

i jakt på sömnlös sysselsättning hittade jag en boklista hos Annaluna. Om jag inte tröttar ut mig själv nu så måste det till något riktigt tungt...

Den värsta läsupplevelse du haft?
Rent symboliskt är det nog att tvingas läsa klassikerna på gymnasiet. Det tog fullständigt läslusten och upptäckarglädjen ur mig.
Ett konkret exempel ur mitt vuxna liv är nog 40 sidor ur en Denise Rudberg-roman jag fick av någon. För övrigt den enda bok jag inte läst ut utan att ens kolla sista sidan.

Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
Det är ju punktinsatser genom livet. Typ Alex Haleys Rötter när jag var 12, Oscar Wildes Porträtt av Dorian Grey när jag var 20 och Elias Canettis Auto da fé när jag var 25.
Men den bok jag läst flest gånger och ständigt återkommer till är Eyvind Jonssons Drömmar om rosor och eld (kanske det bästa som någonsin skrivits) och Bram Stokers Dracula.

Utanför det skönlitterära återkommer jag ofta till Kristina Lugns och Bruno K Öijers dikter. Och Bibeln.

Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
Många. Nu senast John Ajvide Lindqvists Människohamn.

Vad använder du som bokmärke?
Det som finns till hands. Just nu ett klassiskt i papp från Audiobox som föreställer Egon. Producerat av Kentson.

När brukar du läsa?
Var helst jag befinner mig.

Vilken var den första bok du läste?
En pedagogiskt lättläst rackare med stora bokstäver. Den handlade om en pappa och en dotter som blev strandsatta på en öde ö. Jag fick den, så klart, av min far. Tyvärr var min mentala kapacitet större än min tekniska så jag tyckte inte den var något vidare. Mina föräldrar läste högt för mig länge.

Vad är bäst, pocket eller inbundet?
Pocket att läsa. Inbundet att se på. Beror förvisso lite på storlek. Tunna böcker får gärna vara inbundna. Läste Shantaram inbunden på en strand i indien. Vaknade tusen gånger av nästan-knäckt näsben på grund av semesterdvala.

Vilken bok läser du nu?
Mats Strandbergs Jaktsäsong. Optimal underhållning. Insikt, begåvning och djup paketerat i lättläst ytlighet.
Extra kul eftersom jag faktiskt känner kvinnan det handlar om. Känns som om jag tjuvkikar.

Och vilken sida är du på?
120 typ.

Senast utlästa bok ?
Twilightserien. Helt galet. Mycket uselt. Komplett fascinerande och beroendeframkallande.

Brukar du lämna "kännetecken" i dina böcker?
Det har nog droppas både rödvin, tårar och annan vätska. Favoriter brukar få anteckningar i marginalen.

Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
Nix.

Sidantalet, då?
Ibland.

Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker?
Jag har inget system för något. Måste jag erkänna.

Vilken bok ska du läsa härnäst?
Planen var Augsusten Burroughs Magical thinking (skön hemsida också), men en D-uppsats är på god väg att sätta p för alla skönlitterära äventyr fram till sommaren.

Vilka författare gillar du inte/anser du vara överskattade?
Det känns lite risigt att ge sig på det här när man själv skriver och aldrig ens fått ihop ett utkast till en idé till ett utkast, men ok:
Paul Cohelo, Liza Marklund, Carina Rydberg, Thomas Harris och John Grisham. Det är väl i och för sig öppet mål.
Jag säger Selma Lagerlöf - en förbannat sentimental skata (å andra sidan inte så ofta nämnd numera).
Sist men inte minst - vilka böcker vill du tipsa andra om?
Håll i hatten. Jag tycker att alla borde stifta bekantskap med Kurt Vonnegut det gör man väl enklast genom Slakthus nummer 5.
Vad som helst eller allt som Eyvind Jonsson har skrivit. Den läsvane med tålamod bör läsa Krilionsviten tycker jag.
Andra favoriter genom tiderna är Gentlemen och Gangsters av Klas Östergren. Och Nalle Lufs av Gösta Knutsson. Och läs gärna om Pelle Svanslös och betänk i vuxen ålder att det är verkliga människor och händelser bakom katterna!
Jag vill också lobba lite för Andreas Roman - främst När änglar dör.
Sist men inte minst tycker jag att de som drar sig för feministisk litteratur ska ge Fay Weldon en chans. Hon låter storyn lyfta fram feminismen och inte tvärtom.

...nä, jag är fortfarande inte sömnig. Jag ska testa att gå till sängs med Tolkning och reflektion - vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod. En bästsäljare av dignitet.

Inga kommentarer: