tisdag 17 februari 2009

vardagsmysterier

jag satt planlöst och slumpvis (för sån är jag) och betalade räkningar. Det blir lite som att dra lott eftersom jag tycker att det ska vara rättvist fördelat mellan csn, comhem och vårdförsäkringen vem som får betalt, och inte, i tid.
Och inom loppet av två minuter hade två vardagsmysterier uppenbarat sig:
  1. kan fönsterkuvert slängas till pappershanteringen?
  2. var betalar man en räkning kontant om man vill det?

De senaste tio åren tycker jag att livet fyllts av diffusa saker som troligtvis endast ordentliga 40-talister och samtida 90-talister har något grepp om. Hela jävla generation x verkar sväva i okunskap. I alla fall de jag umgås med.
Posten sysslar inte med frimärken och de flesta banker vill inte ha med pengar att göra. Paket kan hämtas hos mitt ATG-ombud eller i godisaffären på odengatan. Ibland hos posten.
Var kan man växla in mynt? Vilken är postens huvudsyssla? Stämmer det att det inte är någon vits att sopsortera och varför får man fortfarande så många papperskopior från myndigheter när man egentligen bara kan kommunicera till dem genom nätet? Varför måste bokföring sparas fysiskt?

Jag tycker uppriktigt att det är obegripligt svårt att ta sig från a till b. På riktigt så där jobbigt att jag knappt orkar leva. Och så undrar vi varför det är svårt att göra något åt krig och svält. Försök att betala en räkning kontant! I dubble-dare you!

Inga kommentarer: