tisdag 21 juli 2009

Befästa könsroller och befäst trams

TV4 tar just nu upp ämnet "befäster föräldrasajterna stereotypa könsroller?".
I studion sitter Marcus Ridung och beklagar sig över att alla sighter, tidningar och bvc/mvc vänder sig till kvinnor, att pappor inte riktigt har något forum och att fler män måste in i redaktioner och så vidare.

Han har säkert rätt i detta och det är antagligen viktigt.

Mitt stora problem är att en övervägande majoritet av sighter, info, bloggar och tidningar inte släpper fram läs- och skrivkunniga.

Det är ju bara ett jävla gulligullande, gödslat med politisk korrekthet och ett skämskudde-språk.

Jag söker föräldrainformation för intellektuella. Det ni, det är en tuffare nöt att knäcka tror jag. Eller ska det till en man för att pastellerna ska upphöra?

5 kommentarer:

Mama Mo sa...

Håller med till hundra procent. De är på samma nivå som den 70-talspedagogiska boken "Per, Ida och Minimum" som jag och mina bröder fick läsa när vi skulle få ett syskon. Minus humorn.

Mama Mo sa...

Fast där var könsrollerna inte heller lika stereotypa som nuförtiden!

Beatrix Vnunk sa...

MaMo: Spot on!

li.te sa...

Fler män i dessa forum kommer bara förändra pastellen ljusrosa till pastellen ljusblå är jag rädd för. Intellektuell föräldrainformation kan kommer du med all säkerhet hitta inom dina egna fyra väggar eller hos dina eminenta vänner (slår mig för bröstet)

Beatrix Vnunk sa...

Li.te: Det har du nog rätt i. Eller kanske bara beige? Och ja, du står nog fortfarande för de viktigaste tipsen jag fått..