måndag 13 juli 2009

Försäkringskassan

Jag är inte efterbliven och jag kan läsa - alltså VET jag att Försäkringskassan är en hopplös instans. Det är bara det att jag aldrig kunnat ana vidden av det. Jag har liksom aldrig tänkt på det. Och detta av naturliga skäl - det visade sig när jag ringde dem att jag har haft med dem att göra en gång i livet. Det var när jag var sjuk en dag år 1987 (jag är sjukt nyfiken på vad felet var och vad jag jobbade med, måste försöka kolla upp). Därefter har vi aldrig pratat med varandra. Vilket nästan verkade irritera en kvinna jag talade med på nämnda instans. Jag skojar inte. Anklagande gnällde hon: jaaa, vi har ju inga uppgifter på dig sedan slutet av 80-talet.

Jag ska inte trötta ut er med detaljer. Ni är ju också läskunniga så ni har väl också en aning om den allmänna opinionen. Grund"problemet" är att jag vill ha föräldrapeng och är egen företagare. Slut på problemformulering.
Det är sant. Detta är ett problem som genererat i att jag pratat med sju(!) olika handläggare som säger olika(!) saker och det rasar in pappersvariationer som ska fyllas i. Min tes: det måste ju ha hänt förr att egna företagare har skaffat barn, eller? Låter det orimligt?

Rätta mig om jag har fel: borde det inte iiijenklien vara det enklaste jobbet i världen? Att vara handläggare på Försäkringskassan, alltså. Jag föreställer mig att allt, allt är finns på papper, är byråkratiskt bestämt och statiskt.
"Jaha, du är förkyld och anställd det blir blankett 4A". Typ.

Ja, nu vet ni i alla fall vad jag sysslar med om det är tyst här ett tag.

Kan man stämma Försäkringskassan för förlorad arbetsinkomst?

14 kommentarer:

Kim M sa...

Man kanske borde skicka in en liten årsrapport. Detta har jag gjort under året. Inkomst och sysselsättning. Bla bla.

Kanske borde jag söka jobb där. Styra upp det lite.

li.te sa...

Att komma med i försäkringskassans system är nog lika komplicerat som att gå ur facket eller föra en vettig dialog med ngn på Csn. Alla blanketter man fyller i har dessutom något hotfullt över sig. Missar man att kryssa i en enda liten ruta blir blanketten returnerad och processen blir lååång. All kontakt med dem är på Heder och samvete och man ska ha klart för sig att det finns resuser till att dubbel kolla varenda uppgift du undertecknat. Men för att ge dig lite positiv feedback: När du väl finns med på deras lista kan du sköta allt via internet och slipper tala med dem mer. De sitter för övrigt i Östersund alla handläggare så du bidrar väl på ngt vis med glesbyggdsstöd när du kommer med ditt "komplicerade" ärende. Nu ska jag leta kantareller.

Kenneth Grönwall sa...

Stäm stäm stäm :)

Jag har nog också bara varit i kontakt med dem en gång och det var när jag skulle få ta ut min lönegaranti efter att ha gått i konkurs med mitt förra bolag. Det tog 4-5 månader innan dom pengar hamnade där de skulle...

Go:ran sa...

f-Kass-an har en alldeles speciell plats även i mitt hjärta.

Beatrix Vnunk sa...

Kim: Jag sätter all min tillit till dig och lägger mitt liv i dina händer: gå in, styr upp, gör rätt.

Li.te: Av personliga själ är min relation till Östersund mycket komplicerad. Jag kan inte garantera att jag nödvändigtvis vill uppmuntra näringslivet där. Tror det kommer ett separat inlägg om det någon gång.
Ok, uppmuntrad av dig ska jag ta ett djupt andetag och ringa.

Kentson: Det är nog så att Försäkringskassan är till för folk som gör saker i rätt ordning och på det normalaste sättet.
Färdigutbildad vid 26, fast anställning, byt arbetsplats max tre gånger i livet, skaffa barn vid 29 och bli förkyld två gånger om året. Då klarar man sig typ.
Krångla med eget företagande, vara frisk och göra konkurs - överkurs. Lek ordentligt, människa!

Beatrix Vnunk sa...

G: Ge mig ett inlägg om detta. Snälla, jag behöver det!

michanek sa...

Jag fick lunginflammation som egen företagare. Fick som du bara prata med nya personer med olika upplysningar och fylla i blanketter, kopiera firmagrejer, fakturor och inkomstuppgifter. I ett rasande tempo och om och om igen. Det var som om de drev med en, man fick overklighetskänslor. Till slut återstod bara att sätta sig i TV. Toppade tre nyhetssändningar med "Hon har inte fått pengar från försäkringskassan!" Jag var ful, fet och tragisk. Fast pengarna kom dagen efter tillsammans med ett personligt förlåt från kassans högsta chef. Ser fram mot att se dig i rutan inom kort!

Beatrix Vnunk sa...

Miche: Då får man väl tacka gud för att man är, just, fetfultragisk. Äntligen.

A Versatile Girl sa...

Jag tycker ni är elaka. Varje nation behöver någonstans att göra av sin begåvningsreserv, och försäkringskassan har sedan länge varit utvald av staten att ta hand om denna reserv.

Tänk, till exempel, vilken komplicerad nyanställningsprocess de måste ha. Vad säger man tex till en normalbegåvad som av misstag sökt jobb där och därmed inte kan bli påtänkt för anställning: "Jaha du, Lisa. Du har bra referenser och en liten examen. Det ser bra ut. Men tyvärr lyckades du fylla i både blankett 12b och 18f korrekt, du kunde svara på alla frågor vår test-klient ställde och dessutom lyckades du betala ut rätt summa pengar på rätt tid, till vår test-klient. Vi kan därmed tyvärr inte erbjuda dig anställning".

Go:ran sa...

okay, okay då. jag bjuder på en färsk reflektion och lite gammalt på
http://minruta.blogspot.com/2009/07/oppet-brev-till-f-kassan.html

Johan sa...

Mycket roligt. Nä förresten. Inte ens deras personalfester är det. Antar att de fortfarande anser att egna företagere som inte är fackligt anslutna som deras naturliga fiender. men varför anställs inte någon för att göra deras idiotblanketter som faktiskt kan missförstås och tolkas på flera sätt enklare? Pedagogik. Eller bara "geek"? Nä, tvinga alla som jobbar på försäkringskassan och inte drar näven i bordet på varje måndagsmöte över att allt material de har kan tolkas olika eftersom det just sker att klä sig som "bananer i pyjamas". Man blir ju så trött.

Beatrix Vnunk sa...

AVG: Det har du ju alldeles rätt i. Förlåt.

G: Tackar.

Johan: Kom precis på att min mamma berättade en kul grej om Arbetsförmedlingen på festtemat, man kanske skulle göra ett inlägg...

knas sa...

Jag brukar nog försöka maila till myndigheter, då har jag alltid ett skrivet svar från dem jag kan kontra med om de plötsligt säger att jag har lämnat in fel blanketter, vilket gör att man kan lämpa över skulden på dem, och få snabbare hjälp.
Vi sitter lite i samma sits här, då min sambo inte ens är egen företagare utan bara frilansar och jobbar lite hit och lite dit, en dag här och två dagar där. Det blir heltid eller mer av det, men myndigheterna har mycket svårt att förstå annat än en redig anställning...

Beatrix Vnunk sa...

Knas! Vad kul att se dig här, så där dan före dan:).

Jag anar per omgående vidden av din sambos dilemma. Det går runt i skallen bara jag hör det! Rys.

Lycka till i veckan!