onsdag 8 juli 2009

Favorit i repris

Vi har en liten tradition av hantverkare som dyker upp på icke-utsatt tid. Gärna mitt i sommaren. Denna sommar utgör inget undantag. I september skulle de dyka upp. I går kom de. Köket ska rivas och det är lika bra att det blir gjort nu när de har tid. Sen tar det ca tre-fem veckor innan de kan fortsätta. För vem behöver kök så där varje dag?
Dessutom sammanfaller det hela med att min yngsta lillasyster och hennes väninna ska bo här i tre dagar och göra stan.
Jag sammanfattar: Inget kök, husgeråd och damm över hela lägenheten. Ett jävla oljud av sågning, bilning och slipning. Två fnissiga 17-åringar med förkärlek för japanska pojkband och vampyrer. Och en hormonstinn flodhäst som försmäktar utan droger i denna öde stadsdel.
- Nån som vill komma över på fika?

Men visst jag erkänner: jag känner ett fjantigt mamma-behov av att ha ett mindre loppätet kök när ungen kommer. Vi har köpt kombi också.
Gud så osexigt.

Före-bild. Och inga jävla kommentarer om att "det är skamligt att riva ner gamla fina skåp". Prova själv att leva en längre tid med orenoverad "sekelskiftescharm". Fnys.

9 kommentarer:

Kim M sa...

Jag ser inte skåpen, jag ser bara den vackra, stenhårda stussen.

Beatrix Vnunk sa...

Kim: det var fint att du gjorde det tillägget. Jag känner att jag själv borde nämnt att båda hantverkarna faktiskt ser väldigt trevliga ut. Väldigt. Marcus och Jonas. Jajamensan.

It´s all about me sa...

Men, jag hade nog sagt ifrån, i allafall om de kommer ta 3-5 veckors paus mitt i. URK!

badrumsrenoveringen hos oss går åt hell, inget mer har hänt sen de gjorde fel, och vi får inte tag i nya eftersom de är på semester. Sweet... Med andra ord kan M inte flytta in ännu...

Ps. Ser fram emot en Efter-Bild :)

my sa...

Vi kan fika på stan! Eller så tar jag och letar fram ett stormkök bland mina bra-å-ha-saker i källaren.

men eller hur sa...

Härligt att jag äntligen slipper klämma fingrarna i det där eländiga skåpet varje gång vi ska äta soppa. Försvinner skämslådan med bestick nu?
Lägenheten i Göteborg lovar att fungerande kök med tillbehör står redo när du kommer hit.

egoistiska egon sa...

du får komma och hänga i förorten tycker jag.

Beatrix Vnunk sa...

IAAM: Eh, jag kanske ska förtydliga - det är inte riktigt hantisarnas fel. Det är hopplösheten i att leva i en bostad där inga standardmått nyttjas. Obehagligt många saker måste måttbeställas. Det tar uppåt en månad...

My: Det funkar nog ändå. Vi har spis.

Johanna: Ja, ja och Yeeey! Jag tror Eva har bokat biljetter. Kommer lördag och åker hem måndag om jag förstod det hela rätt. Fast varna svärmor för att jag kanske vägrar lämna.

Egon: Låter som en dröm!

It´s all about me sa...

jag läste inlägget igen, men jag fattar fortfarande inte var nånstans man ska läsa för att förstå att den var meningen att de skulle komma nu, hehe. Jag är nog lite bakom flötet helt enkelt. Eller så är det för att jag inte klickat på det du länkat.

Beatrix Vnunk sa...

IAAM: De kom inte när de skulle komma, men oavsett när de skulle komma så hade det blivit en glipa mellan rivning och material. Man måste nämligen riva innan man kan överblicka och mäta. Sen tar det typ 2-4 veckor innan måttbeställda skivor och grunkor kommer. Och nej, det fanns inte att läsa. Jag tänkte att dessa detaljer förtog andemeningen.
"Detta är ett hem i kaos"