tisdag 14 juli 2009

Irriterande

Det här har stört mig i så många år nu så jag måste ta upp det.

Ofta när jag undrar över något så mejlar jag i väg en fråga till människor inom och utom bekantskapskretsen som jag tror vet något om berört ämne.
Nästan alltid är det någon som svarar med att citera Wikipedia!
Min naturliga reaktion är: hur fan tänker de då?
Det måste ju vara ett komplett underbetyg till den som ställer frågan.
Jag menar; är inte det minimikravet för att besvära andra människor och ta upp deras tid - att man åtminstone kollat uppslagsverk, Wikipedia (svensk och engelsk upplaga) samt gjort en snabb googling!?
Tror folk att man inte kan slå upp det själv, eller hur funkar det?

8 kommentarer:

Anna-Karin sa...

Jag utgår från att de människorna inte vet om att andra också kan använda google eller wikipedia. Antagligen har de själva precis kommit på den fina idén och försöker glänsa.

egoistiska egon sa...

Precis. Finns ju även de som aldrig kollar upp saker. Alls. Överhuvudtaget. Dessa människor har också anmärkningsvärt starka åsikter om frågan. Ofta starkare än de som kollar upp saker och ting.

Kim M sa...

Så är det.
Nån gång ställer jag en fråga och kamraten svarar: "Men googla!"
Då blir jag tvär.

(Ibland vill man dessutom bara konversera lite..)

Beatrix Vnunk sa...

Kaaja&Egon: men visst är det konstigt? Ändå? Alla vet väl att alla vet - sedan många år!?
En gång fick jag en kommentar från en gammal bekant som kände sig utpekad på min blogg där hon i triumf menade sig "ha hittat" bloggen och antydde att hon var smart. Trots att jag bloggade under eget namn och att jag är den enda i Sverige som heter A S T.

Kim: Nää! Stackare. Kram.

Lyxis sa...

Jag fick höra en sann historia igår om en bekants bror som drabbats av cancer. När han ställde en massa frågor till läkaren kring alla bieffekter etc så hänvisade personen i fråga till Google. För där kanske det fanns svar på patientens frågor.

Johan sa...

Det är verkligen märkligt att folk tror att sanningen ligger på Google. Första träffarna köpta. Ännu fler köpta längre ned fast på ett snyggare sätt. Alla artiklar som finns som med flit skarvar sanningen. Nä, som farsan sa, gå och slå i ett uppslagsverk istället.

Beatrix Vnunk sa...

Lyxis: Hahahahahaha! Eller får man skratta åt en sån sak? Eeeh...?

Johan: Fast uppslagsverk har ju en förmåga att bli tämligen inaktuella rätt fort.

benvärmarJohan sa...

Jo, det är klart. Allt "nyare" än när uppslagsverket är tryckt blir ju lurigt. Mitt är tryckt 1987. Men gör inte mig så mycket för all musik, filmer och kändisar är väl mest strunt efter det om du frågar mig.