lördag 25 juli 2009

En dag i juli

Vaknade vid 4-tiden av kramp i vaden, halsbränna och illa stavade sms från min man på fyllan i Halmstad.
Kände mig illamående och hungrig på samma gång. Öppnade kylskåpsdörren och upptäckte till min förtvivlan att allt infekterats av en gammal kålpudding. Stängde igen och tänkte att det kanske ordnar sig av sig självt.
Maken ringde och förklarade osammanhängande att han var utelåst och hade för avsikt att spendera natten i en trappuppgång. Sen hittade han bilnycklarna och somnade i baksätet. I ett sista sms bedyrade han mig sin kärlek och att han kommer att bli en bra far även om han just nu är lite jobbig.

Vaknade igen vid nio. Kålpuddingssitutionen hade inte förändrats. I köket har vi trampat jordgolv och kallt vatten. Resten av lägenheten svämmar över av köksgeråd. Hantverkarna kommer om två veckor.
Gick till gymet och ryckte planlöst i redskapen. Gick hem igen. Slängde kålpuddingen. Somnade.
Vaknade och flodhästade mig till hem till Colette där det vankades mat. Bättre mat och husrum än jag sett på veckor. Förvirrat förklarade jag för henne att jag inte kan laga mat och oroar mig över att jag aldrig bytt blöjor. Jag vet heller inget om barnstolar. Jag gav bort en egenodlad habanero som inte har någon framtid i mitt hem. Jag har bara två plattor och en bygglampa.
Jag fick med mig saffransskorpor och rabarbersaft i en doggybag.
Colette tog med sig vin och drog vidare i sommarnatten.
Hemma i kylskåpet luktar det fortfarande kålpudding.
Jag äter saffransskorpor i min slum och känner mig handlingsförlamad.
Det måste bli ordning.
Jävla kålpudding.

7 kommentarer:

S sa...

Hade jag kunnat bygga hade jag gärna kommit och bidragit...

Blöjtekniken tror/hoppas jag kommer med tiden. Sägs att de kan visa hur man gör på BB, men någon förälder med barn kan säkert visa innan? Det finns också speciella ta-hand-om-spädbarnskurser för blivande föräldrar samt detaljerade steg för steg instruktioner med foton i vissa gravidböcker ; )

Lagad mat behövs inte än på ett tag, annars är väl maken bra på det?

li.te sa...

Jag har hört att man kan söka dispens för tidigare dagis start, hör av dig så lovar jag att hålla honom torr. Jag avråder från allt vad tygblöjor heter då det genererar en konstant surkålsdoft i hemmet. Låter gott med saffransskorpor.

Beatrix Vnunk sa...

S: Du bidrar alltid ändå:). Uppenbart.

Li.te: Om du hade den blekaste aning om hur mycket jag förlitar mig på dig skulle du lägga benen på ryggen och springa. Det finns risk för att du är vårdnadshavare för Nim redan i december. Hahahaha.

li.te sa...

Haha just en snygg julklapp! Jag har inget emot att ha en sådan status i området:-) Vi kanske kunde bytlåna vårdnad. Du får en gänglig snart 8-årig fåfäng "vinnarskalle" som ställer de mest obegripliga frågor och jag får en mjuk och jollrande halvmeters baby? Jag lovar att du får tillbaka din senast inom 3 år.
Ärligt talat kommer det gå galant för dig med Nim för du har en sådan stark intuition och kommer utmärkt kunna läsa av din sons behov och önskningar.

Kim M sa...

Han är lite "jobbig" just nu.
Hahaha.
Underbar karl.

Beatrix Vnunk sa...

Li.te: Ett byte kan faktiskt bli aktuellt. Vi får diskutera detaljer senare. Finast vore om du kunde ta den här senare delen av min graviditet. Och gärna förlossningen. Funkis?

Kim: Han är rätt underbar faktiskt.

li.te sa...

Nja, känner mig inte alls lika bytessugen idag. Just de bitarna känns lite grand som att byta sin "Leksaksbil mot en rostig skruv" ärligt talat.