tisdag 12 maj 2009

Med en nypa salt eller en stor sked valium?

Min mormor tillhörde generationen som trodde på det som stod i tidningarna. För detta tyckte vi lite synd om henne. I min generation visste vi bättre, vi visste att ta saker med en nypa salt. Vi såg på ett ungefär vad som var trams, skvaller och på lösa boliner.
På senare år har jag då och då snubblat över det obehagliga faktum att jag är min mormor. Jag tror faktiskt på det som står i tidningarna. Det visar sig de gånger jag kommer på något med att vara fet lögn. Ta till exempel "40 män i blodigt bråk på plan".
Jag råkar veta att det hela gick mycket lugnt till och att det i princip var flygplanspersonalen som stissade. Det gick till ungefär så här för den som är intresserad. Jag vet det.
Ajjaja, säger folk då, ingen rök utan eld.
Jo, precis så är det. Det var ingen eld. Alls.
Med lite sunt förnuft kan de flesta läsa det mellan raderna om de tänker efter. Så klart skulle någon suttit anhållen om det gått till som påstått. Och så klart skulle planet ha landat. Misshandel och luftfartssabotage är ingen liten grej.
Så vitt jag förstår har Malmö Aviation själva gått ut och meddelat att det hela har atombombat sig ur proportion. Hur fan ska man någonsin kunna veta om något är sant? Hur har det liksom gått till? Hela den här "huliganer löper amok-grejen" är ren jävla lögn. Punkt. Och jag vet att många av er läser det här och tänker: äh, lägg av, det är det ju inte - det stod ju i tidningen!

//Jag har perioder då jag inte öht följer några nyheter på min kinesologs inrådan. Jag mår verkligen bättre då. För den som vill känna sig inspirerad att ta ett lite brejk från flödet rekommenderar jag Roslings Värld på SVT-Play. Det ger lite perspektiv.//

9 kommentarer:

tittkorv sa...

Men det är ju så svårt att läsa, lyssna, titta på nyheter och tänks "så här är det inte alls, allt de säger är lögn, eller i alla fall grova överdrifter". Å andra sidan var det likadant i morse på tv: "Vapen och nödhjälp fraktas i samma plan". Iofs sa de till slut i en undangömd mening att detta var enligt obekräftade uppgifter och att det skett någon gång. Jaja.

It´s all about me sa...

Jag hör till skaran som tycker att Aftonbladet och Expressen borde förbjudas. Vi höll på att skratta ihjäl åt oss Löpsedeln den 1/5...

"ROBINSON-JARMO SKÖT IHJÄL EX-FRUNS MINIGRIS".

Det är vad folk vill läsa. Sant eller inte, överdrivet eller inte, kanske helt påhittat eller inte.

Sedan 1/5 har jag säkert sagt 5 ggr att dessa tidningar inte borde få finnas, och nu säger jag det igen. Yttrandefrihet och jada jada, men de här blaskorna LURAR ju folk!

På nått sätt tror jag I PRINCIP på det jag läser i DN/Svenskan, men...

Beatrix Vnunk sa...

Tittkorv: Exakt. Det är därför jag ibland väljer att avstå. Jag blir bara förvirrad.

IAAM: Lyllo. Själv har jag inget som helst förtroende för för DN eller Svenskan. De sysslar allt för ofta med märklig statistik på sexualvanor och annat. Dessutom är de fanbärare för just det Hans Rosling tar upp - dystopierna. Allt under ett täcke av duktig allvarsamhet. På just den punkten kan jag tycka att kvällpressen är duktigare. Icke desto mindre känner jag allmän olust inför nästan all nyhetsrapportering. Den är alldeles för ensidig. Från att jag själv utbildade mig till journalist och under de år jag undervisade i journalistik blev det bara allt tydligare när jag kom till "nyhetsvärdering" på schemat hur allt mer likriktade alla nyhetskanaler blev.
Men absolut. Vissa är otäckare än andra. TV4 känns läskigast tror jag...

Johan sa...

Själv läste jag precis det, "40 män i blodigt slagsmål på plan". Tänkte att så kan det naturligtvis vara..de rusar ju ut på plan ibland efter match. Men inget stämde ju så nu blire faktiskt Agent x9 igen.

lille_bror sa...

Det var ju inte länge sedan nån medieprofil hade skjutit en greve! Jag måste erkänna att även jag såg honom framför mig på den gula moppen, febrilt uppdatera sin facebook-status medan han susade fram genom gamla stan...

Eller 35-åringen som hade mördat Anna Lindh i några veckor, minns ni honom. Han var nazist, bög, kontokortsbedragare och kvinnomisshandlare med hela svenska folket i några veckor innan det visade sig att han var helt oskyldig.

It´s all about me sa...

Jo, det är sant, men ändå; Expressen & Atonbladet känns mycket värre, typ som skvallerblaskor. Om de även kunde klassas så officiellt skulle det kännas bättre.
Jag har läst en hel del saker i t.ex. DN som jag vet varit 100% sant eftersom de handlat om saker som folk i min familj gjort, så det har nog med det att göra.

Min mamma är förresten utbildad journalist! :)

Du verkar ha gjort massor med olika saker, får inget riktigt grepp, hoho!

Beatrix Vnunk sa...

Lillebror: vareinte Daniel Westling som mördade Anna Lindh?! Haha.

IAAM: Mmm. Och jag har läst saker i Aftonbladet som har varit 100% sant. Men grejen är att alla med någorlunda politisk korrekthet och utbildning är ju av uppfattningen att kvällstidningarna är skit. DN och Svenskan ifrågasätts nästan aldrig.

Haha. Någon gång ska jag redogöra ordentligt för min bakgrund och sysselsättning. Det är lite stökigt. Följer inte normen. Jag skrev det här en gång i tiden...

egoistiska egon sa...

Det finns ju hur mycket som helst att skriva och diskutera kring det här. Men Tittkorv sätter väl fingret på en mycket viktigt del av problematiken. Däremot känns det lite naivt och felriktat att fokusera på Aftonbladet/Expressen i såna här diskussioner. Just i det här specifika fallet har nyheten diskuterats i morgonsoffor på tv (public service), rapporterats om i radio (public service), en av världens mest välkända (och enligt wikipedia världens största) nyhetsbyråer har basunerat ut historien och det har spridit sig till stora medier utomlands.

Beatrix Vnunk sa...

Egon: Exakt så. Det finns så mycket att säga om detta: människors rädslor, grupper utan marginal, källkritik et cetera et cetera.

Nu ska jag blogga om igelkottar.