onsdag 13 maj 2009

Nature strikes back

Det har städats min själ. Fy fan vad det har städats. Och när det städas får man alltid skäl att färdas down memory lane. Osökt kom jag att tänka på följande:

Mitt ex hade en lång, mager, rödhårig far (jag tänker mig att det här är roligare för att han är lång, mager och rödhårig - oklart varför). En sommar flyttade en igelkott in i familjens trädgård. Exets långe, magre far blev förtjust och bjöd på mjölk. Igelkotten blev glad och åt med god aptit. Därefter vankades mjölk varenda dag hela sommaren. Igelkotten blev kanske inte tam, men i alla fall orädd. Framåt höstkanten läste svärfar i en tidning att mjölk var rena rama döden att utfodra igelkottar med och bestämde, humant, att djuret hädanefter skulle få vatten.
Mjölken ersattes med vatten, ställdes ner på vanlig plats och igelkotten kom springandes som en Pavlovsk hund. Han smakade på vattnet, vände på klacken och gick raka vägen fram till svärfar. Och bet honom hårt i foten.

Det finns en sensmoral i den här historien. Det känner jag.

10 kommentarer:

lille_bror sa...

Om fadern bodde på Gotland så måste sensmoralen vara "Dont drink the water - even the hedgehogs know that!"

tittkorv sa...

Djurvecka? Först enorma hajar, nu igelkott, wtf? Sensmoral: bit den fot som tillhör den som ger dig vatten?

Beatrix Vnunk sa...

Lillebror: Linköping va?

Tittkorv: Eller "bjud aldrig på vatten"? Helt enkelt.
Du glömde att nämna journalister och fotbollsfolk - djurveckan är komplett.

men eller hur sa...

Haha. Bilden om en lååång, mager och rödhårig man gör allt mycket roligare.
När jag var liten fick jag lära mig att mjölk gör igelkottar blinda. Uppenbarligen inte.
Vem behöver Mythbusters när man har dig?

A Versatile Girl sa...

Ja, meh hallå? klart man blir sur, även om man är igelkott!
Spelar väl ingen roll om det är farligt eller ej. Tänk er själva hur en rökare skulle reagera om det nyköpta paketet vita prince bestod av små mjukkota sparrisar istället för ciggisar.

Unknown sa...

Jag håller helt med A Versitale Girl, fatta choken för lille kotten som förväntas sig dagens goda måltid. Sen var det vanligt vatten, det kan han väl skaffa fram på egen hand....
Och mjölk är väl alltid godare?

Sophie Sölveborn sa...

Jag och Alex pratade om just igelkottar och mjölk - igår! Ett återkommande samtalsämne helt plötsligt.

Det kändes väldigt mycket Findus och Pettsson över det hela.

Alltså din far och Bengan.
Men nu var det ju nån ex-pappa.
Förvirrande. Kan man inte få bestämma karaktärerna själv?

Johan sa...

Kotten skall ha grogg! annars blir det taggarna utåt!

Beatrix Vnunk sa...

Sophie: Så klart får man bestämma karaktärerna själv.

Kan vi fastställa?
"Har man vant sig vid ädlare drycker vill man aldrig mer ha vatten"

Frau Anna sa...

Underbar historia!