onsdag 6 maj 2009

Mullvadsinvasion på Gotland?

Apoteket ska privatiseras. Det får mig att tänka på en historia från Apotekets förstatligande för typ 40 år sen.
En god vän till mig har en farfar som är pensionerad apotekare. Vid förstatligandet på 70-talet hade han drivit apotek i ett gäng år och i övergången hamnade en del medikament i hans hem tillsvidare. I relativ nutidshistoria kom han att tänka på att han faktiskt hade en burk kokain hemma. En burk (när min vän berättar historien brukar hon måtta rejält tilltaget med händerna)! Han hade inte ägnat den någon direkt tanke eftersom den en gång i tiden faktiskt varit medicin. Nu slog det honom att den kunde vara både högaktuell, attraktiv och möjligen farlig. Man kan här föreställa sig att han resolut skulle spolat ner innehållet - men icke. På gubbar av den gamla skolans vis åkte han till Gotland (!?) och grävde ner den.
Gott folk, någonstans på Gotland ligger en burk (burk!) kokain begraven.
Om ni känner er rastlösa och har lite tid över.

Konstiga frågor som uppstår: blir kokain gammalt?

12 kommentarer:

Kenneth Grönwall sa...

Haha, det låter som min far nästan. Någonstans på botten av Östersjön ligger nämligen en fax dumpad.

Beatrix Vnunk sa...

Hahahaha! En fax?
Och den naturliga följdfrågan: varför?

A Versatile Girl sa...

Tja, det hade väl kommit något riktigt hemligt brev på faxen kanske? Bäst att dumpa hela skiten. =))

egoistiska egon sa...

Hahaha! Tillåter mig själv att svara lite åt Kentson eftersom det (vad jag vet) var ungefär av samma orsak som ovan beskrivet i inlägget ;)

Kenneth Grönwall sa...

Jag kände att detta nog får bli ett litet bloggsvar faktiskt. Återkommer om fallet med far och faxen.

Beatrix Vnunk sa...

AVG: Tack för att du triggade igång det här.

Kentson: Ser fram emot!

Mama Mo sa...

Hahaha! Roligt både med burken och faxen. Till skillnad från den sistnämnda kan nog burken fortfarande vara brukbar. Kanske nåt för nån av de nya privata apotekarna att göra affär av?!

Benny Bling Bling sa...

En fax på Östersjöns botten! Ska jag fiska upp på vägen över mot bastuns rike imorgon.

Missar jag storfångsten kan jag ju alltid prova Gotland vid tillfälle. Vid lyckad guldkrävning blir sommaren en garanterad hit!

Johan sa...

...jag har nu faxat en skattkarta till den nedgrävda burken kokain. Naturligtvis till faxen "överbord". Nu börjar jakten....filmmanus kanske?

Benny Bling Bling sa...

Film låter som en ypperlig ide. Jag skulle kunna avsöka färjan jag ska åka med efter potentiella spådespelare med en naturlig inlevelse för båtliv och kokain. Av en osökt anledning kom jag att tänka på Johannes Brost.

Beatrix Vnunk sa...

Så många kloka idéer, men ni har förfärande kunskapsglapp beträffande pulvrets bäst-före-datum, tycks det mig.

Kenneth Grönwall sa...

Far och faxen nu förevigad: http://kentson.blogspot.com/2009/05/far-och-faxen.html