fredag 8 maj 2009

Perspektiv på hälsa

På grund av min bisyssla som kroppsterapeut är jag med i Kroppsterapeuternas yrkesförbund. Därmed får jag tidningen Hälsa. Hälsotidningar och inredningstidningar är det tråkigaste jag vet. Ämnena går runt, runt och tillbaka. Följer man en tidning i ett år så kan man läsa allt igen. Vad gäller hälsotidningar så är yoga, örter och stressreducering värst. Det återkommer med den drucknes envishet i vart fjärde nummer. Om man dessutom har en någorlunda utbildning så är ju inget nytt ens första gången.
Vad beträffar heminredning så ska jag någon gång ägna ett helt inlägg åt mitt förakt för alla kärringar som har "inredning som hobby".

Alltnog: I det senaste numret av Hälsa intervjuades Marit Paulson. För en gångs skull fångades mitt intresse. För en gångs skull tyckte jag att någon uttryckte sig nyanserat. Jag vill be att få citera kvinnan på två punkter.
Om bra mat "...Inget är så farligt att du aldrig kan äta det. Inget är så nyttigt att du ska äta det jämt."
En lysande enkel regel för folk som är ängsliga hela tiden.
" - Här bland detoxare och laxätare glömmer vi lätt att det faktiskt är en matkris ute i världen och att antalet hungriga människor stadigt ökar."
Jag skulle vilja att den hysteriska medelklassen i Sverige fick det här citatet på gammeldags brodyr i julklapp.

Hon sa en massa annat väldigt klokt också. Läs artikeln vettja!

11 kommentarer:

Annika sa...

"Ät inte upp dina misstag"..citat undertecknad leg. svampkonsulent.

Beatrix Vnunk sa...

Annika: Haha.

It´s all about me sa...

Jo, men självklart är det så, om det bara vore så enkelt att äta LITE. Mitt problem är att om jag väl äter t.ex. godis kan jag inte sluta och hetsäter, därför är mitt mål oftast att skippa skiten eftersom jag inte kan kontrollera mig.. om jag kunde äta med måtta hade det inte varit några problem alls. Jag försöker lära mig nu att det kanske räcker med en portion, att inte äta tills jag blir illamående...

Liza sa...

Tack för det Beatrice! Idag känns det ju faktiskt som om man får cancer av precis allting...

Liza sa...

ursäkta...Jag menade förstås Beatrix! :)

egoistiska egon sa...

Bra där. Marit kan man lita på.

Rasande Rose sa...

Tack Marit! Tänk att det faktiskt bottnar i lite sunt förnuft när allt kommer till kritan.

Beatrix Vnunk sa...

Alla: ja visst är det skönt när någon sunt summerar så att allt blir enkelt!?

my sa...

Det är skönt att bli ”fångad” av bra grejer, sådana saker man önskar man kommit på själv! Fan vad skönt sagt av Marit!
Jag får ”pedagogiska magasinet” och ”lärarnas tidning”... tyvärr kollar jag inte ens i dem. Raka vägen till pappersinsamlingen. Kanske missar jag något bra som någon vettig person sagt. Men, det kan inte hjälpas, jag läser dem icke!

Johan sa...

Jag har efter pinsamt närgången forskning upptäckt att heminredningsintresserade kärringar är samma som gillar att resa och blir förvånade över att en latte med nåt skit till kostar mer än en lunch, samt älskar att ha en händig karl tillhands när något från inredningstidningen skall göras. Ändå lyckas dom föröka sig och bli hemmafruar i Hammarby sjöstad. Prata bäbisspråk med både barn och man och ägna heltid åt att dölja sitt bonniga ursprung och dialekt. Vilket pack. Marit däremot ÄR cool.

Beatrix Vnunk sa...

Johan: Spot on.