söndag 31 maj 2009

Mors dag

Jag hajjar inte riktigt grejen med mors dag. Jag vet inte ens riktigt hur man säger.
- Happy morsdag? Trevlig morsdag? Eller jättekonstiga: Grattis på morsdag!?
Det låter ju helvrickat att säga "Grattis på morsdag" till sin egen morsa. Fruktansvärt självgott, liksom.

I vår familj firar vi ingen morsdag eftersom mamma är den enda mamman i sammanhanget och hon nöjer sig föga med en dag om året.

Denna morsdag förfirades redan på lördagen på Restaurang Skarholmen i Uppsala. Resten ägde rum på bästisens landsställe - Villa Sliten. Att vistas i en trädgårdsmästares trädgård är en dröm. Varken mer eller mindre.

7 kommentarer:

Liza sa...

Åååhh! Va härligt ställe! Verkligen! En dröm!

egoistiska egon sa...

Jävlar vad härligt. Sådär vill jag bo. Fast tjugo minuter från t-centralen. Går det?

michanek sa...

Vilken grönskande lyx. Man kanske skulle införa Trädgårdsmästarns dag?

It´s all about me sa...

Lätt att man kan bo så 20 min från centralen, till och med mindre. Nacka finns ju t.ex, och värmdö. Fast det är ju ju 10-20 min från SLussen iofs...

Anyways; "Kram på morsdag" funkar väl?

Beatrix Vnunk sa...

Liza: Men visst är det. Det är så mysigt att se henne gå och pula med potatisland och örtagårdar. Det är det enda jag saknar med hus - växtpyssel. Vi gillar varandra växterna och jag.

Egon: ...och det fina är att det ligger tio minuters promenad från Skarholmen och ingår därmed i planen för en middag för oss i sommar:)

Micche: Jepp. Jag tänkte mig ett helgläger för dig och mig där.

IAAM: Det funkar säkert. Jag tycker bara att det är så konstigt med en högtid som är alltigenom kommersiell och helt utan egentlig bakgrund. Det handlar Naturligtvis inte om att jag inte tycker att föräldrar ska hedras.

It´s all about me sa...

Jag som tycker Morsdag och Farsdag är de mest ICKE-kommersiella "högtiderna" på året, då man liksom inte köper något utan UMGÅS tillsammans, pratar släktminnen och besöker gravar. Eller är det bara vi som har det så..? Själv är jag oxå lite emot sånt där kommersiellt a la Valentines och sånt.

Beatrix Vnunk sa...

IAAM: Det är nog bara ni som har det så. Annars skulle det nog inte lobbas så mycket för det. Det är ju faktiskt "handlarna" som uppfann just dessa högtider. De har ingen folklig eller kristen tradition.